Random Reggeli

2021 kicsiben – Az autókölcsönzésről

Az autókölcsönzés helyzete kicsiben modellezi a 2021-es év gazdasági sajátosságait, így érdemes alaposabban megvizsgálni ezt a szektort, a bérleti árak alakulását, és a hosszútávú iparági célokat.

Kis túlzással azt mondhatjuk, hogy az autókölcsönzés piaca kicsiben modellezi a koronavírus okozta válságot, és az abból való kilábalást, így érdemes alaposan megvizsgálnunk ennek a speciális szektornak sajátosságait, amelynek állapota jól szemlélteti, hogy milyen súlyos következményei vannak a 2020-ban hozott gazdasági döntéseknek.

A legtöbb más iparág kevésbé súlyos ingadozásokat tapasztalt, a turizmushoz, a légiközlekedéshez és a vendéglátáshoz számos szállal kapcsolódó gépjárműkölcsönzés jellemzőiben a gazdaság egészére vonatkozó alapvető dinamika érvényes. 

Jelen cikkben a legfejlettebb autókölcsönző piac példáján elemezzük a gépjárműbérbeadás és a gazdaság egészének párhuzamos alakulását, mert ezen piachoz tartozó statisztikai adatok jelenleg az Egyesült Államokból érhetők el, de meggyőződésem, hogy Európában, sőt hazánkban is hasonlóak az összefüggések.

Egy összeomló szektor

Akár egy közgazdasági tankönyvben, a valóságban is példaszerűen történt: 2020. tavaszán és nyarán az autókölcsönzési szolgáltatás nagy része összeomlott, mivel sem a nyaralók, sem az üzletemberek nem tudtak utazni. Az autók bőségesen rendelkezésre álltak, a keresletnél jóval nagyobb bérbeadható kínálat mellett az árak zuhanórepülést vettek; a nagyobb autókölcsönző cégek kénytelenek voltak több százezer járművüket kedvezményes áron értékesíteni; miközben a piacvezető cég, a Hertz csődvédelembe menekült. Az autók és a teherautók bérleti díja 23 százalékkal alacsonyabb volt 2020. májusában, mint a járvány kezdete előtt. A flották leépítésével párhuzamosan az iparág minden harmadik alkalmazottját, mintegy 60 000 dolgozót bocsátottak el, mivel a 2020.évi árbevétel mindössze fele – kétharmada volt az előző évinek. Az Audi tulajdonában levő Silvercar teljesen megszüntette a repülőtereken történő bérbeadást és az autóértékesítőinél alakított ki mintegy 30 bérbeadó helyet. 

Egy év múlva, sokmilliónyi védőoltást követően az amerikaiak ismét készen álltak az utazásra – de a bérbeadható kocsik száma megrekedt a csökkentett flotta szintjén. A bérbeadók hirtelen olyan helyzettel szembesültek, hogy nem tudják gyorsan feltölteni a flottákat, mivel az autógyártóknál kínálati korlátokkal szembesültek a chiphiány miatt.

Az idei második negyedévben például a Hertz és az Avis, – a két nagy, nyilvános adatot közlő kölcsönző cég flottája – világszinten 312 ezer autóval volt kisebb, mint 2019 második negyedévében – ami 30 százalékos visszaesést jelent. Kiegészítésként megjegyeznénk, hogy Az Enterprise Holdings nagyobb, mint bármelyikük, de magántulajdonban van és nem közöl nyilvános adatokat. Becslések szerint 1 100 000 gépkocsijuk van, mivel hozzá tartozik az Alamo és a National márkanév is. Végül a kereslet sokkal gyorsabban tért vissza, mint bárki is gondolta, különösen a szabadidős igénybevételeknél. 

A növekvő kereslet láttán és a bérbeadható autók nyomott kínálata mellett az autókölcsönző cégek megemelték az árakat. Az idei június 19 -i csúcson a bérelt autó átlagára adók és díjak nélkül napi 123 dollár volt (lásd a cikk elején mutatott grafikonon).

A 2019-es évben az USA-ban történt gépjárműkölcsönzés összesített árbevétele 92 milliárd dollár volt, a válságos 2020-as évben a világ összes autóbérlésének árbevétele 93 milliárd dollár volt, amiből Európa mintegy 33 milliárd dollárral részesült. A két kontinens életmódja láthatóan markánsan eltér, ami jól kiütközik a bizalom kérdésében.  Az üzletág jelentős részben a felek kölcsönös bizalmán alapul, mert egy nyitott hitelkártyát kell átnyújtani a bérlés során. Ezt azonosíthatjuk egyfajta kaucióként is, amit a bérbeadó önmaga biztosítására használ. Természetesen felmerül a jogtalan visszaélés, adott esetben szabálytalan leemelés lehetősége, pont ezért kell hangsúlyozni, hogy mennyire lényeges a kölcsönzési kultúra ahhoz, hogy fejlett piacról beszéljünk.

Fordulat a piacon

Közismert, hogy Texasban, senki nem képes autó nélkül élni, dolgozni, tevékenykedni, mert olyan távolságok vannak, amik jól kiépített tömegközlekedés hiányában gyalogosan teljesíthetetlenek. Ha valaki Austinban 2019. évben egy középkategóriás autót bérelt, 400 dollárt fizetett egy hetes időtartamra. Idén tavasz végén – ugyanott, meglepetésre – a Thrifty, a Dollar, a National és az Alamo nem tudott bérautót adni, a Hertz pedig egy hétre 1212 dollárt akart kérni egy Mazda 6-osért, amely az ár elgépelésének, vagy egyéb tévedésnek tűnhetett. 

A helyzet igen kedvezőtlen az árérzékeny szabadidős utazókra. Nem túl kellemes a nyaralást tervező potenciális bérlőnek, hogy megtudja, Texasban napi 300 dollárt kell fizetnie egy Kia Optimáért, amelyért e sorok szerzője Dubaiban tavaly nyáron napi 30 dollárt fizetett. A tavaszi szünet utáni fellendülés idején sok utazó, aki a járvány előtt hozzászokott a könnyen elérhető és megfizethető árú bérautókhoz, igencsak csalódhatott.

Mindez oda vezetett, hogy azok, akik kölcsönzést fontolgatnak, különböző egyéb közlekedési módokat mérlegelnek, mert a bérelt autókat túlzottan drágának találják. Sokan úgy dönthetnek, hogy optimalizálják útvonalukat és kiadásaikat az Uber, vagy tömegközlekedés használatával (ha elérhető).

Eközben a koronavírus Delta változatának megjelenése ismét csökkentette az utazási kedvet, különösen igaz ez az üzleti utakra, ez a tendencia pedig csökkentette a keresletet. Mostanra véget ért a nyári mozgalmas belföldi utazási szezon, valamint a bérautó–flották fokozatos újjáépítése valamivel közelebb hozta a piacot a normál egyensúlyhoz. A külföldi turisták beutazásának jelenleg is érvényes korlátozásai nem erősítik a keresletet, de az enyhítés küszöbön áll. Ezzel szemben áll az, hogy sok amerikai, aki külföldi nyaralásokat tervezett, a 2021–ben még meglevő korlátozások miatt belföldön nyaralt, ami növelte a bérkocsi iránti keresletet.

Az árak csökkenése államonként jelentősen eltér. A nyaralásra alkalmas városok repülőterein – például San Diego, Miami és Tampa esetében – a bérleti díjak jelentősebb visszaesését annak ellenére sem tapasztalták, hogy a flottákat ezekbe a városokba koncentrálták. Június végén egy átlagos bérleti díj ezekben a városokban több, mint 100 dollárba került naponta. Most szeptemberben akár 75 dollárért is elérhetők. Olyan nagyvárosokban, mint New York, Los Angeles és San Francisco, az árak körülbelül harmadával csökkentek.

A kínálati oldalon az autógyártók a termelés növelésével küzdenek a mikrochiphiány miatt. A kölcsönző cégek végső-soron a magánautósokkal versenyeznek az új autók korlátozott kínálatának elérése érdekében, így ez egy komoly akadály a flottaépítés előtt. Ennek következménye, hogy a kölcsönzők korábban 45-80 000 km elérése után lecserélték az autóikat, most kénytelenek 140 000 kilométer eléréséig használni, ami a kölcsönzés élményét igencsak lerontja és a karbantartás költségeit igencsak megemeli.

Szakértők arra számítanak, hogy az iparágban bekövetkezett változások némelyike tartós lesz – beleértve a magasabb árakat is. A vállalatok nyereségesnek találják az új egyensúlyt, magasabb árakkal és kisebb flottákkal, kisebb lekötött tőkével.

Hogyan jelentkezhet a chiphiány?

A bérautó–vállalkozások jelenleg nagyon jól teljesítenek. Az utazás újjáéledt és az emberek szívesen bérelnek autót, miután több, mint egy évet otthon töltöttek. A Kayak internetes idegenforgalmi cég szerint a bérelt autókra és azok áraira vonatkozó keresések csaknem megduplázódtak az elmúlt két hónapban 2019. azonos időszakához képest.

Egyes városokban a nagyobb (full size) autók napi 300 dollárért is bérelhetők, a bérleti díjak különösen drágák a kedvelt turisztikai célpontokban. A magas árak részben az autóhiány következményei, amelyet a használt autók iránti nagy kereslet és az ellátási lánc fennakadása okoz a járvány idején. A Ford és a GM bejelentette, hogy egyes típusok gyártását kénytelenek felfüggeszteni a mikrochipek globális hiánya miatt. A Nissan bejelentése szerint idén a chiphiány miatt 500 000 gépkocsit nem gyárt le, míg a General Motors legyártja autóit, amelyek hatalmas parkolókban várják a kulcsfontosságú alkatrészt.

A bérautó üzletág fokozottan törekszik stratégiai partnerségek kialakítására, például légitársaságokkal közös pontgyűjtő akciókkal, kedvezményekkel.

Új módszerek a hatékonyság növelésében

A flottaméreten túl az iparág egyéb hatékonyságnövelő technológiákra tér át. A járvány utáni időszakban, amikor a biztonsági és a higiéniai előírások betartása kiemelten fontos, az autók fertőtlenítése kritikus feladat. Az egyéni mobilitás igénye és a társadalmi távolságtartási normák kedveznek az iparági feltételeknek. Az előfizetéses modell az autókölcsönző ipar jellemzőjévé vált az utóbbi időben, ráadásul ennek több vállfaja is van. A hagyományos modell a tartós bérlet, amikor is előfizetés ellenében ideiglenesen birtokolhatjuk a járművet anélkül, hogy biztosítási, karbantartási díjak felmerülnének. A másik, talán mobilabb, rugalmasabb modell szerint a havi fix előfizetésért egy leautózható kvótát kapunk, ami főként a nem konzisztens módon autót használók számára lehet előnyös. Hazai példa ez utóbbi megoldásra a Sharenow tevékenysége, amely a mai napig népszerű megoldásnak tűnik a városi autózás problémáira.

Az információs technológia fokozottabb alkalmazása átalakítja az iparágat, hogy jobb szolgáltatásokat nyújtsanak ügyfeleiknek. Ide tartozik az vállalatok és magánszemélyek adatainak optimális kezelése, valamint a kényelmes online internetes foglalási alkalmazások fejlesztése és az NFC-s azonosítás.

A bérlők számára lehetőségként terjed, hogy olyan applikációkhoz forduljanak, mint a Turo és a GetAround. A kölcsönzői szegmensben egyre jobban elmélyedő Uber és Lyft cégek mobil technológiákat és eszközöket használ a fogyasztók személyes szállítási igényeinek kielégítésére, amelyek a hagyományos autókölcsönzés konkurenciájaként jelennek meg.

Jelenleg az online foglalás többféle célt is szolgál, mint például a bérlő dokumentumainak ellenőrzését, információ nyújtását a bérlőnek az autóról, olyan szolgáltatásokat, mint a bérelt autó adott helyen történő felvétele és visszavétele, digitális szerződéseket és a pénzügyi tranzakciókat.

Az okostelefonon történő értékesítés egy másik fontos tényező, amely mozgatja a piacot. Az okostelefonok széleskörű elterjedése arra kényszerítette a bérbeadó cégeket, hogy elindítsák mobil alkalmazásaikat, hogy az autóbérlés menete megváltozzon az ügyfelek számára. 

autokolcsonzes_2.png

Az autókölcsönzés jelentősége régiónként. Forrás: Mordorinformation

2021. márciusától a Hertz autókölcsönző cég az Egyesült Királyságban 3 font éves tagdíjat vezetett be a nap 24 órájában elérhető szolgáltatásáért, amely lehetővé teszi a tagok számára az személy- és kisteherautók érintés nélküli kölcsönzését, személyzet közreműködése nélkül. A telepen álló előzetesen lefoglalt személygépkocsi a mobiltelefonon futó applikáción keresztül nyitható (!), mivel a kulcs az autóban található. Csupán a visszavételnél szükséges a személyzet, az üzemanyagszint és a gépjármű ellenőrzésére.

Az ipar szereplői az együttműködést tartják kulcsfontosságú stratégiának, hogy megerősítsék piaci pozíciójukat. Például 2021. májusában az Uber új autókölcsönző szolgáltatást indított Uber Rent néven, együttműködve a dublini székhelyű CarTrawler autókölcsönzővel. A partnerség során a CarTrawler futtatja az Uber autókölcsönző technológiáját, amelyet az Egyesült Államokban vezetnek be. Új lehetőség lehet az elektromos autók bérbeadása, amely az EV-szektor robbanásszerű növekedésével továbbra is kecsegtető piacot jelen majd.

A piacvezető csődje és kimentése

A Covid–19 járvány korai gazdasági áldozata, a Hertz idén június végén került ki hivatalosan a csődeljárásból. Visszatérése egybeesik a bérautók piacának újraéledésével, ami a csődeljárás végét lehetővé tette.

Figyelemre méltó fordulat ez egy olyan vállalkozás számára, amely 13 hónappal korábban tele volt adóssággal és a túlélésért küzdött. Ám az elmúlt hónapokban bekövetkezett gyors gazdasági és utazási fellendülés licitháborút indított az 1918-ban alapított cég újjáélesztése érdekében. A nyertes befektetői csoport, a Knighthead Capital Management és a Certares Management vezetésével 5,9 milliárd dollár tőkével látta el a társaságot.

Hertz.jpg

A csőd feloldása lehetővé teszi a Hertz számára, hogy több mint 5 milliárd dollár adósságot törlesszen, beleértve a Hertz Europe vállalat adósságát is. A tulajdonos társaság közel 10 milliárd dolláros hitelhez, hitelkerethez is hozzáférést biztosított. Az adósságterhelés csökkentésével a Hertz olyan szükséges beruházásokat hajthat végre, mint a technológia modernizálása és további autók vásárlása.

A használt autók egekbe szökő árai is segítették a Hertz-et: tavaly augusztusra az árak közel 20 százalékkal nőttek – derül ki a Manheim adataiból. Az időzítés jól sikerült a Hertz számára, amely világszerte több mint 200 000 járművet értékesített, többnyire 2020. második felében, így a tavalyi évi autóeladások valójában erőforrást hoztak a Hertz számára, mert a járművek értékesítésével készpénzhez jutottak.

Általános közgazdasági tapasztalat, hogy amikor egy iparág ilyen traumán megy keresztül, tapasztaltabb és hatékonyabb lesz, mint a traumát megelőzően. Az iparág rákényszerült arra, hogy megtanulja, hogyan változtasson, optimalizáljon az üzletmeneten, és úgy gondolom, hogy az ügyfelek kénytelenek hozzászokni ehhez a paradigmaváltáshoz az autóbérlés körülményei és árai tekintetében, mert ez lehet a garancia arra, hogy az autókölcsönzés továbbra is fejlődőképes és innovatív szegmens tud maradni.

Források:

Yahoo finance. (2021). https://finance.yahoo.com/quote/CAR?p=CAR&.tsrc=fin-srch

Quoctrung Bui & Neil Irwin. (2021). How Car Rentals Explain the 2021 Economy. The New York Times

URL: https://www.nytimes.com/2021/09/20/upshot/car-rental-prices-economy.html

Robert Ferris. (2020). AUTOS. Why Hertz landed in bankruptcy court when its rivals didn’t. CNBC

URL: https://www.cnbc.com/2020/08/17/why-hertz-landed-in-bankruptcy-court-when-its-rivals-didnt.html

https://ycharts.com/indicators/us_consumer_price_index_car_and_truck_rental_nsa

A fenti bejegyzés marketingközleménynek minősül, nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A fenti cikk sem önállóan, sem egyes részleteiben nem tekinthető pénzügyi eszköz megvásárlására, jegyzésére, eladására, kölcsönzésére, vagy tartására vonatkozó befektetési tanácsadásnak, illetve szerződéskötésre, vagy kötelezettségvállalásra történő rábírásnak, ajánlanak, vagy ajánlati felhívásnak. A cikknek nem célja befektetési döntéshozatali szándék megalapozása, kialakítása, illetve a befektetési döntéshozatal.

A publikációban szereplő információk csak tájékoztató jellegűek, amelyektől a jövőben ténylegesen bekövetkező események lényeges mértékben eltérhetnek. A múltbeli teljesítményből nem lehetséges a jövőbeni hozamra, változásra, illetve teljesítményre vonatkozó megbízható következtetéseket levonni. A cikkben szereplő adatok és információk felhasználása az Ön felelősségére történik, a Random Capital Zrt. azok felhasználásából keletkező esetleges károkért nem vállal felelősséget.

A Random Capital Zrt. fenntartja a jogot, hogy a weboldalon található tartalmakat bármikor módosítsa, átírja.

A Random Capital Zrt. nem garantálja a cikkben található információk pontosságát, hitelességét és teljességét, ugyanis a weboldalon található bejegyzések a weboldal készítésében közreműködő személyek személyes megítélésén alapulnak, továbbá a cikk alapjául szolgáló adatok, információk különböző forrásból származnak, s azok frissítése nem tartozik a Random Capital Zrt. feladatkörei közé. A cikkben szereplő pénzügyi eszközök nem feltétlenül felelnek meg egyes befektetők befektetési céljainak, pénzügyi lehetőségeinek, kockázattűrő képességének. A jelen publikációban foglalt tájékoztató információk nem helyettesítik a pénzügyi eszközökhöz kapcsolódó, kibocsátó(k) által kiadott hivatalos tájékoztatókat, kezelési szabályzatokat, hirdetményeket, ill. a befektetési ügyleteket bemutató ismertetőket, ezért a megalapozott befektetési döntés meghozatalához kiemelten fontos ezek áttanulmányozása, értelmezése. Hangsúlyozandó, hogy mielőtt bármilyen befektetési instrumentumban pozíciót vállal, feltétlenül győződjön meg, hogy megértette-e a piac működését és kockázatát, s az teljes mértékben megfelel saját befektetési céljainak és elvárásainak, kockázatvállaló képességének, ügyleti, ill. pénzügyi eszközökre vonatkozó ismereteinek.

A cikket készítő díjazása semmilyen formában, sem közvetlenül, sem közvetetten nem függ a cikkben szereplő előrejelzéstől, állásponttól.

A fenti publikáció szerzői jogi védelem alatt áll, annak közzététele, harmadik személyek részére történő továbbküldése, átdolgozása vagy bármely más formában történő felhasználása a Random Capital Zrt. előzetes engedélyéhez kötött. A dokumentumban a más szellemi termékekből (grafikonok, adatbázisok, cikkek) való idézés mellett a forrás minden esetben feltüntetésre kerül.

Tájékoztatjuk, hogy a Random Capital Blog weboldaláról esetlegesen más cégek és egyéb szervezetek weboldalára is eljuthat. Az azokon közölt adatok tartalmáért, helyességéért és adatai biztonságáért a Random Capital Zrt. nem vállal felelősséget.