random reggeli
számlanyitás

Varga Gusztáv

2021-01-14

Az Egyesült Királyság kilépése - egy kísérlet kezdete

A La Manche csatorna mindkét oldalán megfáradt Brexit-tárgyalók számára a szenteste napján tető alá hozott kereskedelmi megállapodás egy 11 hónapos kimerítő tanácskozást zárt le az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból való rendezett kilépésével.

Menet közben tanulunk

A La Manche csatorna mindkét oldalán megfáradt Brexit-tárgyalók számára a szenteste napján tető alá hozott kereskedelmi megállapodás egy 11 hónapos kimerítő tanácskozást zárt le az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból való rendezett kilépésével.

Egyre több részlet válik ismertté, többek között az, hogy a brit vizeken melyik halból mennyit halászhatnak az unió halászhajói. Bankárok, kereskedők, kamionosok, építészek és több millió migráns számára a karácsony csak a nagy tétű és kiszámíthatatlan kísérlet első napja volt, annak, hogy miképpen lehet szétoldozni a kereskedelmi kapcsolatok szoros hálóját Európa-szerte.

„Menet közben kell megtanulnunk, hogyan kell alkalmazkodnunk” - mondják brit szakértők. „Reméljük, hogy a végén jobb lesz, de lassú, összetett és drága mulatság vár ránk. Január 1-jétől a táj megváltozott, és az átmeneti időszak biztonsági takarója eltűnt.”

 

Áruforgalmi nehézségek

Az új kereskedelmi megállapodás elősegíti a kvóta- és vámmentes áruk áramlását a brit határokon. Amikor azt ígérték, hogy a Brexit után „nem vámjellegű akadályok” sem lesznek az áruk értékesítésében, figyelmen kívül hagyták a tízmillió darabos vámáru-nyilatkozatokat, az egészségügyi vizsgálatokat és egyéb ellenőrzéseket, amelyekért a vállalkozások most felelősek lesznek. A szigetországban hiányoznak az említett dokumentumok kezeléséhez szükséges vámügynökök, sőt az állatorvosok is, akik egészségügyi ellenőrzéseket végeznek - közölték az iparág szakértői.

 Az elmúlt napokban az európai kamionosok riasztó képet kaptak arról, hogy néhány napos késedelem milyen hatással jár a brit kikötőkben az új koronavírus-variánshoz kapcsolódó átmeneti utazási tilalmak miatt.

A brit kereskedők elkerülték az egyezség nélküli szétválasztást, megküzdenek az újfajta export-igazolások százezreinek első kiállításával, hogy lehetővé tegyék húsuk, haluk és tejtermékeik az Unióba történő eladását. A brit élelmiszereknek, amelyek egykor mentesek voltak az ilyen terhes ellenőrzések alól, most ugyanazokkal a vizsgálatokkal kell szembenézni, mint az olyan országokból származó importnak, mint például Chile vagy Ausztrália.

 

A szolgáltató szektor magára maradt

Az Egyesült Királyság szolgáltató szektora - amely nemcsak London hatalmas pénzügyi szektorát, hanem jogászokat, építészeket, tanácsadókat és más szolgáltató szakembereket is magában foglal - nagyrészt kimaradt az 1246 oldalas egyezségből, annak ellenére, hogy az ágazat adta a brit gazdasági tevékenység 80 százalékát. Már régóta világos volt, hogy a megállapodás a londoni Citynek, amely a nemzetközi bankok, vagyonkezelők, biztosítótársaságok és fedezeti alapok központja volt, kevés biztosítékot kínál a La Manche csatornán keresztül folytatott jövőbeni működéshez. Az Egyesült Királyság eddig évente nagyjából 30 milliárd font pénzügyi szolgáltatást értékesített az Európai Uniónak, profitálva egy olyan integrált piacból, amely  megkönnyíti a szolgáltatások értékesítését az egyik tagállamból a másikba. Ez a veszteség különösen fájdalmas az Egyesült Királyság számára , amely 18 milliárd fontnyi többletet realizált az Európai Unióval folytatott pénzügyi és egyéb szolgáltatások kereskedelmében 2019-ben, emellett 97 milliárd font összegű hiányt az árukereskedelemben.  A pénzügyi cégek nélkül elmarad az európai uniós tagságnak legnagyobb előnye: az a képesség, hogy egyetlen bázisból könnyedén kínáljanak szolgáltatásokat a régió ügyfeleinek. Eddig egy londoni bank számára lehetőség nyílt egy velencei vállalkozás részére kölcsön folyósítására, vagy kötvényekkel történő kereskedésre egy madridi társaság számára.

A Brexit nem kereskedelmi megállapodás volt: nem korlátokat bontott le, hanem éppen újakat állított föl egy szokatlanul jól összekapcsolt európai piacon.

A kereskedelmi megállapodás 2020 utolsó hetében történő meghirdetésekor Boris Johnson brit miniszterelnök elismerte, hogy „nem annyira” kínál hozzáférést a pénzügyi cégek számára az európai közös piachoz, mint amennyire azt a Westminster szerette volna, de elemzők szerint nem olyan egyértelműek a brit kiskereskedőkkel szemben felmerülő nehézségek sem.

Január 1-je után a szolgáltatások értékesítése az európai szabályozók egyedi döntéseitől függ. Ezeknek a hatóságoknak a hatáskörébe tartozik majd annak a megállapítása, hogy az Egyesült Királyság új pénzügyi szabályozásai elég közel vannak-e a sajátjukhoz ahhoz, hogy megbízhassanak bennük. Míg London szakértelmét nehéz megkérdőjelezni, mivel pénzügyi és szolgáltató cégei erős stabilitást mutattak, néhány akadály elkerülhetetlen. Számos, Európában élő brit állampolgár, akinek az Egyesült Királyságban bankszámlája van, azt mondta, hogy a bankszámláikat megszüntetik, mert hazájuk harmadik országgá vált.”

„A megállapodás eredménye az, hogy az Európai Unió megtartja minden jelenlegi előnyét a kereskedelemben, különös tekintettel az árukra, és az Egyesült Királyság elveszíti az összes jelenlegi előnyét a szolgáltatások kereskedelmében” - mondta Tom Kibasi, az intézet korábbi igazgatója a Public Policy Research kutatóintézet kérdésére reagálva. „Ennek a kereskedelmi tárgyalásnak az eredménye pontosan az, ami a legtöbb kereskedelmi ügyletnél történik: a nagyobb fél megkapja, amit akar, és a kisebbik fél pedig veszít.”

 

Migránsok

Az elmúlt négy év alatt, amióta a britek fél évszázados kapcsolatok megszakításáról szavaztak, sok migráns elkerülte az Egyesült Királyságot miközben a brit cégek Párizsba vagy Frankfurtba küldtek alkalmazottakat, hogy felállítsák új bázisukat a kontinensen.  Mindezen előkészületek mellett azonban három nap állt rendelkezésre a vállalkozásoknak a várható új kereskedelmi akadályok lavinája között január 1-ig.

Az egyezmény nem sokat foglalkozik az európai migránsok ügyével, akik közül néhányan a világjárvány idején elhagyták a szigetországot, majd fontolóra kellett venniük az Egyesült Királyságba való visszatérést az ottani letelepedés jogának a megalapozásához, mielőtt a megosztottság december 31-én véglegessé vált. Az Egyesült Királyságban élő európai polgárok számára a Brexit-megállapodás megkötése nem sokat segített abban, hogy a lakóhelyük szerinti ország új bevándorlási szabályai miként bonyolíthatják életüket. A migránsok részére engedélyezték az úgynevezett letelepedett státusz igénylését a szigetországban. Csak kevés rendelkezés született azokról az emberekről, akik nem tudják online befejezni a folyamatot, még kevésbé azokról, akik nem veszik észre, hogy engedélyre van szükségük egy olyan országban való tartózkodáshoz, ahol évtizedek óta élnek.

 

Szavazás részletek nélkül

A tárgyaló felek hivatalosan nem tették közzé a terjedelmes kereskedelmi megállapodást, mindkét fél összefoglalókkal operál, így az elemzők és az egyszerű polgárok elbizonytalanodtak egyes részletek kapcsán, még akkor is, amikor az Egyesült Királyságban és Európában a törvényhozók napokon belül arra készülnek, hogy erről szavazzanak.

 

Közgazdász szemmel

„Az Egyesült Királyság leválása egy elhúzódó, hatalmas probléma, amely sokmillió fontba és euróba kerül a gazdaság számára, amelynek szereplői áthárítják a brit kilépés kapcsán keletkezett terheiket a fogyasztókra. A Brexit hosszú időre aláássa az Egyesült Királyság versenyképességét, ami gyengíti a szigetország magánszektorának beruházásait. Úgy fog jelentkezni, mint egy lassan szivárgó gumiabroncs, nem pedig mint a durrdefekt.” - vélik közgazdászok

 

Depositphotos_325200118_xl-2015.jpg

 

Nincs szabad mozgás

Összefoglalva egy átlagos brit számára megszűnik a szabad mozgás és letelepedés az Unió területén és a repülőterein is a harmadik ország polgárainak kijelölt sávokon kell várakozniuk. A vízummentes tartózkodás 180 nap.

 

Drágulhat az adatroaming

Véget ér az ingyenes mobiltelefon-adatbarangolás. Az Egyesült Királyság ügyfelei azonban kevés változást tapasztalhatnak. A négy fő szolgáltató - az EE, az 02, a Vodafone és a Three -   egyelőre nem tervezi a roaming díjak újbóli bevezetését.

 

Zöldkártya

Gépjárművet az Unió területén jogosítványukkal vezethetnek, de kell legyen zöldkártyájuk az UK rendszámú gépkocsi esetén.

 

Megszűnik az uniós állatútlevél

Nincs több állatútlevél a briteknek. A kutyát, macskát vagy görényt mikrochippel kell ellátni, be kell oltani veszettség ellen, és egy állatorvosnak ellenőriznie kell, aki állategészségügyi bizonyítványt állít ki, állítja a brit kormány.

 

Egészségbiztosítás

A Brexit előtt az európai egészségbiztosítási kártyával rendelkező brit állampolgárok egészségügyi ellátásban részesülhettek az Európai Unió többi tagállamának területére irányuló utazásuk során. Ez jó volt vészhelyzetekre és a már meglévő betegségek gyógyítására. Amikorra ezek a kártyák lejárnak - 27 milliót állítottak ki belőlük -, a brit kormány megígérte a pótlásukat: az Egyesült Királyság globális egészségbiztosítási kártyáját.

 

Egyetemi oktatás - Erasmus program

Az Európai Unió egyetemi hallgatói többé nem vehetnek részt brit egyetemek felsőoktatási képzéseiben az Erasmus program keretében, amely kifejezetten kedvezményes csereprogramokat biztosított. Többnyire európaiak éltek a program előnyeivel, kevésbé a külföldre utazó brit hallgatók, így többe került a brit kormánynak, mint amennyit kapott cserébe. Az Independent napilap szerint Johnson kormánya a jövőben 96 millió fontos pótkeretet ígér a brit hallgatók külföldi tanulmányainak a támogatására. Ismeretes, hogy az európai hallgatók a jövőben nem élhetnek az Egyesült Királyság bőkezű diákhitel rendszerével, ugrásszerűen emelkedő tandíjak mellett. A legendás brit felsőoktatás is meg fogja szenvedni a szétválást.

 

Források:

New York Times - Tarrifs, Traffic and Red Tape: What a "No-Deal" Brexit Could Mean for Britain

Parliament.uk

New York Times - Brexit is Nipping at London's Role as a Financial Powerhouse

Brexit and services How deep can the UK-EU relationship go? - Sam Lowe

House of Common Library - Statistics on UK-EU trade 

The Guardian

Gov.uk

Independent

 


A fenti bejegyzés marketingközleménynek minősül, nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A fenti cikk sem önállóan, sem egyes részleteiben nem tekinthető pénzügyi eszköz megvásárlására, jegyzésére, eladására, kölcsönzésére, vagy tartására vonatkozó befektetési tanácsadásnak, illetve szerződéskötésre, vagy kötelezettségvállalásra történő rábírásnak, ajánlanak, vagy ajánlati felhívásnak. A cikknek nem célja befektetési döntéshozatali szándék megalapozása, kialakítása, illetve a befektetési döntéshozatal.

A publikációban szereplő információk csak tájékoztató jellegűek, amelyektől a jövőben ténylegesen bekövetkező események lényeges mértékben eltérhetnek. A múltbeli teljesítményből nem lehetséges a jövőbeni hozamra, változásra, illetve teljesítményre vonatkozó megbízható következtetéseket levonni. A cikkben szereplő adatok és információk felhasználása az Ön felelősségére történik, a Random Capital Zrt. azok felhasználásából keletkező esetleges károkért nem vállal felelősséget.

A Random Capital Zrt. fenntartja a jogot, hogy a weboldalon található tartalmakat bármikor módosítsa, átírja.

A Random Capital Zrt. nem garantálja a cikkben található információk pontosságát, hitelességét és teljességét, ugyanis a weboldalon található bejegyzések a weboldal készítésében közreműködő személyek személyes megítélésén alapulnak, továbbá a cikk alapjául szolgáló adatok, információk különböző forrásból származnak, s azok frissítése nem tartozik a Random Capital Zrt. feladatkörei közé. A cikkben szereplő pénzügyi eszközök nem feltétlenül felelnek meg egyes befektetők befektetési céljainak, pénzügyi lehetőségeinek, kockázattűrő képességének. A jelen publikációban foglalt tájékoztató információk nem helyettesítik a pénzügyi eszközökhöz kapcsolódó, kibocsátó(k) által kiadott hivatalos tájékoztatókat, kezelési szabályzatokat, hirdetményeket, ill. a befektetési ügyleteket bemutató ismertetőket, ezért a megalapozott befektetési döntés meghozatalához kiemelten fontos ezek áttanulmányozása, értelmezése. Hangsúlyozandó, hogy mielőtt bármilyen befektetési instrumentumban pozíciót vállal, feltétlenül győződjön meg, hogy megértette-e a piac működését és kockázatát, s az teljes mértékben megfelel saját befektetési céljainak és elvárásainak, kockázatvállaló képességének, ügyleti, ill. pénzügyi eszközökre vonatkozó ismereteinek.

A cikket készítő díjazása semmilyen formában, sem közvetlenül, sem közvetetten nem függ a cikkben szereplő előrejelzéstől, állásponttól.

A fenti publikáció szerzői jogi védelem alatt áll, annak közzététele, harmadik személyek részére történő továbbküldése, átdolgozása vagy bármely más formában történő felhasználása a Random Capital Zrt. előzetes engedélyéhez kötött. A dokumentumban a más szellemi termékekből (grafikonok, adatbázisok, cikkek) való idézés mellett a forrás minden esetben feltüntetésre kerül.

Tájékoztatjuk, hogy a Random Capital Blog weboldaláról esetlegesen más cégek és egyéb szervezetek weboldalára is eljuthat. Az azokon közölt adatok tartalmáért, helyességéért és adatai biztonságáért a Random Capital Zrt. nem vállal felelősséget.