Random Reggeli

Mit lép a Fed a pörgő inflációra? – A Jackson Hole-i szimpózium részletei

A Federal Reserve Jackson Hole-ban tartandó ülésének körülményeiben felmerült változás azt mutatja, hogy a Delta variáns képes alapvetően megváltoztatni a terveket.

A Federal Reserve éves konferenciáját az egyik legfontosabb pénzügyi eseményként tartják számon. Mégis a Wyoming államban található 10 500 fős kisváros életét idén aligha befolyásolja a Fed magángépeinek le- és felszállása, mivel az előző évhez hasonlóan ezévben is online konferenciaként került megrendezésre, ugyanis Teton megyét a CDC (vírusügyi kormányhivatal) a Delta variáns súlyos terjedése miatt a legmagasabb kockázati kategóriába sorolta, így a személyes konferenciára már nem volt lehetőség.

A Kansas City Fed által szervezett háromnapos szimpózium ezévben egy augusztus 27-én tartott egynapos, online rendezésű tanácskozásként került megrendezésre, „Makroökonómiai politika az egyenlőtlen gazdaságban” címmel. A piacok iránymutatást Jerome Powelltől, a Fed elnökének előadásától vártak.

A monetáris helyzet megoldandó feladatai

Powell egy évvel ezelőtt ismertette a monetáris politika működtetésének új módját a gazdasági szimpóziumon, amikor a gazdaság épphogy kilépett a járvány által okozott mélyrepülésből.

Az elnök és kollégái egy radikális, új stratégiát választottak: szuper laza monetáris politikával megpróbálják a munkanélküliséget fenntarthatatlannak tartott szintre csökkenteni, és vállalták, hogy hagyják a 2%-os inflációs célt egy ideig kismértékben túllépni.

Az amerikai gazdaság képe azonban jelentősen eltér a tavalyitól. A stratégia tavalyi meghatározásakor Biden elnök 1,9 billió dolláros, infrastrukturális fejlesztésekre szánt csomagjának hatását nyilván nem lehetett figyelembe venni. Márpedig a költségvetési pénzbőség hatására az amerikai gazdaság előre rohant, jóformán munkaerőhiány lépett fel, a kereslet felgyorsulása miatt az infláció komolyan fellendült egészen 4% körüli értékre, ami jóval több, mint mérsékelt túllépés.

Komoly aggodalomra ad okot, hogy a Fed tavaly meghirdetett pénzpolitikájának folytatása rossz hatással lesz a gazdaságra. Ha lassan fogja vissza az inflációt, azzal utat nyit az árak tartós emelkedéséhez, valamint egy lakásár-buborékhoz, amelyre a kamatok emelésével és a pénzellátás szűkítésével kell válaszolnia, ami lassítja a kilábaló gazdaság fejlődését. A tavalyi stratégia a hiányos összkereslet feltételezésén alapult, viszont a járványból kilépve a felhalmozott megtakarítások, illetve a költségvetési ösztönzések bőséges keresletet okoztak, így a probléma a kínálati oldalon látható. Ha a Fed most a fékre lép, a recessziót kockáztatja.

Tartós-e az infláció?

A Fed szerint az infláció felfutásának nagyrésze ideiglenesnek bizonyul, mivel az ellátási láncban a 23 billió dolláros amerikai gazdaság újbóli megnyitását kell elérni. Valójában viszont aggódnak a kilátások miatt, miközben az árak emelkedésével kapcsolatos panaszok halmozódnak. Arra az esetre, ha a stratégia esetleg tévesnek bizonyulna, figyelmeztettek, hogy irányt fognak váltani annak biztosítása érdekében, hogy ne legyen hosszabb, magas inflációs időszak. Powell már hivatalos tárgyalásokat kezdeményezett a jegybank masszív kötvényvásárlási programjának visszavonása felé vezető úton, többfajta taktikai megoldással. 

Előzetes szakértői várakozások

A Fed jelenleg nem emelheti a kamatokat, tekintettel a munkaerőpiac helyzetére. Ehelyett lehetővé teszi, hogy a munkanélküliség a lehető legnagyobb mértékben csökkenjen, és csak akkor igyekszik lassítani, ha a gyorsabb infláció egyértelműen problémává válik. A gazdaságot sújtó faji és egyéb egyenlőtlenségekre tekintettel kiterjesztette a maximális foglalkoztatottság fogalmát is, mondván, hogy a munkanélküliség megoldásának széleskörűnek és befogadónak kell lennie.

Sőt, a jegybank megduplázta a kockázatot, mivel ígéretet tett arra, hogy bizonyos feltételek teljesüléséig tartózkodik a fennálló monetáris szabályozás megváltoztatásától. Ígéretet tett arra, hogy havonta 120 milliárd dollár értékű kötvényt vásárol – amivel a pénzügyi piacokat likviditással árasztja el – mindaddig, amíg „további jelentős előrelépés” nem történik a maximális foglalkoztatottság és az átlagos 2%-os fogyasztói árnövekedés céljai felé. Három feltételt állított fel a kamatok nulláról történő emelésére: a teljes foglalkoztatottság és a 2% -os inflációs ráta elérése, valamint, hogy a hosszútávú inflációs kilátások se emelkedjenek jelentősen 2% fölé.

Dilemma

Powell tisztában van azzal, hogy az Egyesült Államok jelenlegi helyzete messze eltér attól, amit a keret létrehozásakor elképzeltek. Ez nem az a világ, ahol az infláció akkor is csendes, amikor a munkanélküliség új mélypontokra zuhan. Ehelyett ez egy olyan világ, ahol az infláció mértéke emelkedik, és a munkanélküliség még mindig jóval meghaladja a járvány előtti szintet, ami akut dilemmát jelent a döntéshozók számára. Emeljék-e a kamatokat az árnövekedés megfékezése érdekében, ami azzal fenyeget, hogy több amerikai nem jut munkához. Ha nem tesz semmit, úgy az 1960-as és ’70-es években történtekhez hasonló infláció veszélyének teszi ki a gazdaságot.

Ha visszavonják a gazdaságba szivattyúzott ösztönző pénzellátást – egy bizonyos értelemben ez könnyű részintézkedés. Mivel a munkanélküliség gyorsan csökken – júliusban 5,4%-ra csökkent a júniusi 5,9%-ról – a Fed jó ütemben teljesíti az eszközvásárlás mérséklésére vonatkozó mutatót.  Fokozatosan leveszi a lábát a gázpedálról, de nem lép a fékre (bár az automata váltóval szerelt gépkocsi ilyenkor még tovább száguld).

Powell úgy véli, hogy az eddigi intézkedések valódi próbája akkor jön, amikor a jegybanknak döntenie kell a kamatemelésről – azonban ez a lépés szerinte még messze van. A válság akkor következne be, ha téved az inflációval kapcsolatban és az tartósabbnak bizonyul, mint amire számít, arra kényszerítve a Fed-et, hogy emelje a kamatokat, mielőtt a gazdaság eléri a maximális foglalkoztatottság ígért – kissé ködös – célját.

Szubkjektív inflációs elem: a várakozások

„Lényegében az inflációs várakozások jelentik a kritikus pontot.” – mondta Ben Bernanke, korábbi Fed elnök. „Amíg 2% körüli szinten maradnak, a Fed stratégiája eléri céljait. Viszont, ha lényegesen magasabbra mozdulnának, kénytelenek lennének gyorsabban szigorítani, ami valószínűleg jobban lelassítaná a gazdaságot, mint szeretnék.”

Az eddigi információk vegyesek, mindenesetre a felmérések szerint a befektetők kevésbé aggódnak az infláció miatt, mint a fogyasztók.

Bérnövekedés segíti az inflációt

További kulcskérdés, hogy elterjed-e a gazdaságban az a bérnövekedés, amiben egyes munkavállalók most részesülnek, és az áremelési lehetőség, amelyet egyes vállalatok most élvezhetnek? Valószínűleg nem, mivel a növekedés ütemének jövő évi várható lassulása segít fékezni a bérek emelkedő spirálját.

Dezinflációs spirál

Powell 2019 elején, jóval a járvány kitörése előtt kezdeményezte intézkedéseik felülvizsgálatát. A cél az volt, hogy elkerüljék azt a deflációs pályát, amely az elmúlt három évtizedben Japánt visszavetette. Amikor az árak összességében csökkennek, a fogyasztók hajlamosak visszafogni kiadásaikat, a vállalatok pedig elhalasztják beruházásaikat. Az eredmény egy stagnáló japán gazdaság, amely ellenállónak bizonyult a monetáris politikai intézkedésekkel szemben – és képtelennek bizonyult az infláció felpörgetésére.

Jelenleg az előbbieket tekintik a nagyobb hosszú távú veszélynek, ezért a Fed tartózkodik a szigorítástól.

A Powell-beszéd (kivonatosan szerkesztve)

Bevezetésként áttekintette a járvány következményeit, kiemelve, hogy a monetáris politikai támogatás erőteljes, de egyenetlen fellendülést táplált – amely sok tekintetben történelmileg rendellenes. A vírus okozta visszaesés során az összesített személyi jövedelem inkább emelkedett, mint csökkent, és a háztartások kereslete a szolgáltatásokról az iparcikkekre tért át. A növekvő árukereslet, valamint az újranyitás erőssége és gyorsasága hiányokhoz és szűk keresztmetszetekhez vezetett, amivel a COVID által korlátozott kínálati oldal nem tud lépést tartani. Ennek eredménye a tartós fogyasztási cikkek magas inflációja volt. A munkaerőpiaci feltételek javulnak, de viharosak, és a járvány nemcsak az egészséget és az életet, hanem a gazdasági tevékenységet is fenyegeti. 

A Fed arra összpontosít, hogy ezen felfordulás közepette elősegítse maximális foglalkoztatási és árstabilitási céljait.

Az eddigi recesszió és fellendülés

A világjárvány recessziója két hónap leforgása alatt nagyjából 30 millió amerikai munkahelyet törölt el. A kibocsátás csökkenése 2020 második negyedévében kétszerese volt a 2007-2009 közötti gazdasági válság okozta teljes visszaesésnek. A válságból való fellendülés és a foglalkoztatás bővülésének üteme meghaladja a várakozásokat.

A gazdasági visszaesés nem egyformán érintett minden amerikait. A fejlődés ellenére a munkanélküliség továbbra is aránytalanul jelen van az alacsonyabb bérű munkavállalóknál, valamint az afroamerikaiaknál és a latinoknál.

A fellendülés nem egyenletesen jelentkezik a teljes gazdaságban. Például túlkereslet tapasztalható a tartós cikkek körében, kiemelten a bútorok, személygépkocsik és készülékek körében és messze elmarad a szolgáltatásoknál, különösen a személyes szolgáltatásoknál, például az utazásoknál és a szabadidős kiadásoknál.  A járvány kitörésével a vendéglátás, légiközlekedés és a személyes egészségügyi kiadások estek legjobban vissza. Még ma is, amikor a teljes bruttó hazai termék és a fogyasztási kiadások teljesen helyreálltak, a szolgáltatásokra fordított kiadások körülbelül 7,5%-kal maradnak el a trendtől. 

Forrás: https://fred.stlouisfed.org/series/PCES és https://fred.stlouisfed.org/series/PCEDG

A foglalkoztatottság jelenleg 6 millióval alacsonyabb a 2020 februári szintnél, és ebből a hiányból 5 millió a még mindig depresszió által sújtott szolgáltatási szektorban van. Ezzel szemben a tartós javakra fordított kiadások 2021–re fellendültek, és most mintegy 20 %– kal haladják meg a járvány előtti szintet. Mivel a kereslet meghaladja a világjárvány által sújtott kínálatot, a tartós cikkek árának emelkedése az egyik fő tényező, amely jóval a 2 százalékos célkitűzés fölé emeli az inflációt.

A Fed előtt álló cél: maximális foglalkoztatottság elérése

A munkaerőpiac kilátásai jelentősen javultak az elmúlt hónapokban. A tavaly téli ingadozás után a munkahelyteremtés üteme folyamatosan nőtt az idei év folyamán, és mostanra átlagosan havi 832 ezer új munkahelyet töltöttek be az elmúlt három hónapban.  Az álláslehetőségek és a kilépések száma rekordmagasságon van, és a munkáltatók arról számolnak be, hogy nem tudják elég gyorsan betölteni a munkahelyeket ahhoz, hogy kielégítsék a visszatérő keresletet. 

Forrás: https://fred.stlouisfed.org/series/UNRATE

A kedvező feltételeknek köszönhetően a munkanélküliségi ráta júliusra 5,4 %–ra csökkent, ami a járvány utáni legalacsonyabb, de még mindig túl magas. A tartós munkanélküliség továbbra is magas, és a munkaerőpiaci részvétel fellendülése jóval elmaradt a munkaerőpiac többi részétől, akárcsak a korábbi fellendülésekben.

A kilátások kedvezőek a maximális foglalkoztatással kapcsolatban: az extrémen magas munkanélküliségi segély csökkenése és az átoltottság növekedése olyan tényezők lehetnek, amik tovább növelhetik a munkaerőpiacra visszatérők számát.

A Fed előtt álló út az inflációval van kikövezve

A gazdaság gyors újbóli megnyílása az infláció erőteljes felfutását hozta. A tavaly július és az idei július közötti 12 hónap során a személyi fogyasztásra fordított kiadások általános inflációjának mértéke 4,2, illetve 3,6 százalék volt, ami jóval meghaladja a 2 %-os hosszabb távú célkitűzést. A vállalkozások és a fogyasztók széles körben számolnak be az árak és a bérek növekedéséről. Az ilyen szintű infláció természetesen aggodalomra ad okot. Ezt az aggodalmat azonban számos tényező mérsékli, amelyek azt sugallják, hogy ezek a magas értékek valószínűleg ideiglenesek. 

Az infláció dinamikája összetett, és az inflációs kilátásokat számos különböző nézőpontból értékelik az alábbiak szerint:

1. A széles körű inflációs nyomás hiánya
Az infláció megugrása eddig nagyrészt az áruk és szolgáltatások viszonylag szűk csoportjának eredménye, amelyet közvetlenül érintett a járványnak köszönhető hullámvölgy. A tartós áruk önmagukban körülbelül 1 százalékponttal járultak hozzá a legfrissebb 12 hónapos általános és maginflációs méréshez. Az erőteljesen fellendülő energiaárak további 0,8 százalékponttal növelték a teljes inflációt, és a hosszú évek tapasztalatai alapján arra számítanak, hogy ezeknek az emeléseknek az inflációs hatásai átmeneti jellegűek. Egyes termékek árai viszont éppen a recesszió okozta árcsökkenésből áll helyre, és így lesznek inflációnövelők: ilyenek a szállodák árai és a repülőjegyek is.

A Fed megvizsgálta, hogy az egyes tételek áremelkedése átterjed–e egy széles körű inflációra.  Azon jelek okozhatnának aggodalmat, ha az inflációs nyomás szélesebb körben terjedne a gazdaságban. 

2. Az infláció mérséklődése a magasabb inflációjú tételekben
A Fed illetékesei figyelemmel kísérik a járvány és az újranyitás által leginkább érintett áruk és szolgáltatások árait is, és tapasztalják, hogy bizonyos esetekben mérséklődnek az árukínálat hiányosságai. A használt autók ára például stabilizálódni látszik; emellett néhány ármutató valóban csökkenni kezdett. Ha ez így folytatódik, akkor a használt autók árai hamarosan lefelé húzzák a mért inflációt, ahogy az elmúlt évtized nagy részében.

Az inflációs nyomás a tartós fogyasztási cikkekben általánosan érvényesül. A járványt megelőző 25 évben a tartós cikkek ára valójában csökkent, az infláció átlagosan évi mínusz 1,9 százalékos volt. Ahogy az ellátási problémák megoldódni kezdtek, az autóval kapcsolatos tartós cikkek inflációja lelassult, és csökkenni kezdett. Nem valószínű, hogy a tartós fogyasztási cikkek inflációja továbbra is jelentősen hozzájárul az általános inflációhoz.

3. Munkabérek

Felmérték, hogy a béremelés összhangban van–e a 2 százalékos inflációval. A béremelés elengedhetetlen az emelkedő életszínvonal támogatásához, és általában természetesen örvendetes fejlemény. Ha azonban a béremelések lényegesen és tartósan a termelékenységnövekedés és az infláció szintje fölé kerülnének, a vállalkozások valószínűleg tovább hárítanák ezt a növekedést az ügyfelekre, ami egyfajta “bér-ár spirál” okozott a múltban. Most kevés az olyan béremelés, amely a túlzott infláció kockázatával jár. A bérek széleskörű elemzése azt mutatja, hogy olyan ütemben emelkednek, amely összhangban van a hosszabb távú inflációs célkitűzésükkel. 

4. Hosszabb távú inflációs várakozások

A döntéshozók és az elemzők általában úgy vélik, hogy mindaddig, amíg a hosszabb távú inflációs várakozások nem alakulnak ki, a monetáris politika képes kezelni az infláció ideiglenes ingadozásait, hangsúlyozva, hogy a hosszabb távú várakozások 2 százalékos rögzítése fontos mind a maximális foglalkoztatás, mind az árstabilitás szempontjából.

A hosszabb távú inflációs várakozások jóval kevesebbet mozogtak, mint a tényleges infláció vagy a közeljövőre vonatkozó várakozások, ami arra utal, hogy a háztartások, a vállalkozások és a piaci szereplők is úgy vélik, hogy a jelenlegi magas inflációs értékek valószínűleg átmenetinek bizonyulnak, és hogy a Fed megtartja célkitűzését, mivel az infláció idővel megközelíti a 2 %–ot.

5. A globális dezinflációs erők elterjedtsége az elmúlt 25 évben
Az 1990-es évek óta sok fejlett gazdaságban az infláció bizonyos időkben némileg 2 százalék alá csökkent. Az alacsony inflációs körülmények magukban foglalják a tartósan fennálló dezinflációs összetevőket, beleértve a technológiát, a globalizációt és talán a demográfiai tényezőket, valamint a központi bankok erősebb és sikeresebb elkötelezettségét az árstabilitás fenntartása mellett. Az Egyesült Államokban a munkanélküliség a járvány előtt körülbelül két évig 4 százalék alatt, míg az infláció 2 százalék alatt volt. A bérek valóban emelkedtek a jövedelmi spektrumban – ez örvendetes fejlemény –, de nem eléggé ahhoz, hogy az árinflációt következetesen 2 százalék fölé emeljék. 

Következtetések a monetáris politikára

Érdemes korábbi gazdaságtörténeti tapasztalatokat alkalmazni. Így például az 1950 – től a nyolcvanas évek elejéig tartó időszak két fontos tanulsággal szolgál a napjainkban tapasztalható kockázatok és bizonytalanságok kezeléséhez. Az 1950–es évek stabilizációs politikájának első időszakában a monetáris politikai döntéshozókat arra tanították, hogy ne próbálják ellensúlyozni az infláció átmenetinek tűnő ingadozását. Valójában az elhamarkodott reagálás többet árthat, mint használhat, különösen egy olyan korszakban, amikor a kamatlábak is sokkal közelebb vannak a tényleges alsó határhoz. A monetáris politika intézkedéseinek hatása az inflációra egy év vagy annál hosszabb késés után következhet be. Ha egy központi bank szigorítja a politikát az ideiglenesnek bizonyuló tényezőkre reagálva, akkor a fő monetáris hatások valószínűleg az igény elmúltával jelentkeznek. A rosszul időzített lépés szükségtelenül lelassítja a munkaerő-felvételt és egyéb gazdasági tevékenységeket és az inflációt a kívántnál alacsonyabbra szorítja. Ma, amikor a munkaerőpiacon továbbra is jelentős a lazaság, és folytatódik a járvány, egy ilyen hiba különösen káros lehet. 

A történelem azonban azt is bizonyítja, hogy a központi bankok nem vehetik természetesnek, hogy az átmeneti tényezők miatti infláció elhalványul. Az 1970–es években két olyan időszak volt, amikor az energia – és az élelmiszerárak nagymértékben emelkedtek, és egy időre megemelték a teljes inflációt. Amikor a közvetlen inflációs hatások már enyhültek, a maginfláció továbbra is tartósan magasabb volt, mint korábban. Tanulságos, hogyha a lakosság szubjektíven számít az inflációra, az a gyakorlati tapasztalatok szerint megvalósul. 

A központi bankok mindig is szembesültek azzal a problémával, hogy megkülönböztessék az átmeneti inflációs kiugrásokat a hosszantartó fejleményektől Ilyenkor különösen fontos a beérkező adatokra és a változó kockázatokra való gondos odafigyelést. Ha a tartósan magasabb infláció komoly aggodalomra adna okot, a Szövetségi Nyíltpiaci Bizottság (FOMC) minden bizonnyal reagálna, és biztosítaná, hogy az infláció a célnak megfelelő szinten maradjon.

A beérkező adatok alátámasztják, hogy a kereslet – kínálat egyensúlyhiányának egy része javul, ami segíti az infláció folyamatos mérséklődését, különösen a járvány által leginkább érintett áruk és szolgáltatások árai tekintetében.  A FED szerint továbbra is erős munkahelyteremtés várható, miközben figyelemmel kísérik a Delta-variáns hatásait. 

Powell megerősítette, hogy a jelenlegi ütemben folytatják eszközvásárlásaikat, amíg jelentős előrelépést nem látnak a maximális foglalkoztatási és árstabilitási céljaik felé.  A FOMC legutóbbi júliusi ülésén a legtöbb résztvevő úgy vélte, hogy ha a gazdaság főbb mutatói a vártnak megfelelően alakulnak, akkor helyénvaló lehet az eszközvásárlás ütemének csökkentése az idén. A július hónap nagyobb előrelépést hozott az erős foglalkoztatási jelentés formájában, de a Delta-változat további terjedését is tapasztalták.

Az eszközvásárlások közelgő csökkentésének időzítése és üteme nem lesz közvetlen jelzés a kamatemelés időzítésével kapcsolatban. Stratégiájuk szerint továbbra is tartják a szövetségi alapok kamatlábának jelenlegi szintjét, amíg a gazdaság el nem éri a maximális foglalkoztatottságnak megfelelő feltételeket, és az infláció elérte a 2 százalékot, vagy a várakozások mérsékelten meghaladják a 2% – ot. Sok a teendő a maximális foglalkoztatás elérése érdekében, és az idő megmutatja, hogy fenntartható alapon elérhető – e a megcélzott inflációs szint.

Kihívásokkal teli időszak ez a fogyasztók, a befektetők és a vállalkozók számára, mivel a járvány által az egészségre és a gazdasági tevékenységre gyakorolt példátlan károk továbbra is fennállnak. A járvány előtt megtapasztalhatták az amerikaiak azokat a rendkívüli előnyöket, amelyeket egy erős munkaerőpiac nyújthat a társadalomnak. A mai kihívások ellenére a gazdaság éppen egy ilyen munkaerőpiac felé tart, magas foglalkoztatottsággal és részvétellel, széles körben megosztott béremelkedéssel.

Az élet kezd másképp alakulni

Egy héttel Powell beszédét követően megjelent augusztusi foglalkoztatási statisztika szerint a várakozásokhoz képest szerény számban alkalmaztak új dolgozókat augusztusban. A várt 800 ezer helyett a tényszám 294 ezer fő. Ha a tendencia folytatódik, akkor nem sokat kell mérlegelnie a Fed-nek a meghirdetett, munkaerőpiac helyzetét előtérbe helyező stratégiájának folytatásán. A kötvényvásárlási program csökkentése sem lesz napirenden ilyen foglalkoztatási adatok esetében.

A grafikon jól mutatja, hogy mintegy 5 millió ember hiányzik a foglalkoztatottak köréből a pandémia előtti (2020. februári 152,5 milliós) adatokhoz képest. a foglalkoztatás visszarendezése tehát lassú, a monetáris szűkítés egyre távolibbnak látszik. Addig a részvénypiac árfolyamai egyre magasabbra léphetnek. 

A szerző véleménye

Powellnek és Bidennek sok függ attól, hogy a Fed helyesen dönt–e. Powell négyéves mandátuma a jegybank elnökeként februárban ér véget. Biden elnök még nem jelentette be, hogy kinevezi-e a veterán monetáris politikai döntéshozót egy második ciklusra, vagy úgy dönt, hogy lecseréli, egy arról szóló vita közepén, hogy meddig kell tartani az ösztönző monetáris politikát. Janet Yellen pénzügyminiszter közölte a Fehér Ház vezető tanácsadóival, hogy támogatja Powell újbóli kijelölését – írta a Bloomberg hírügynökség.

A beszéd elemzéséből nyilvánvaló, hogy a részvénybefektetőket nem kockáztatja a Fed, mivel vállalja a magasabb inflációt a foglalkoztatás érdekében, így a befektetéseknél tapasztalható árfolyamemelkedés akár tartósan is fennmaradhat a pénzmennyiség szűkítése ellenére. Powell érvelése meggyőzőnek látszik, bár nyilvánvaló, hogy ha semmit nem tesz az infláció ellen, akkor az általa vártnál gyorsabban kialakulnak a szubjektív inflációs várakozások, amelyek már szinte lehetetlenné teszik az infláció későbbi letörését. A deflációval történő fenyegetőzést pedig Powell elnök irodalmi munkásságának részeként tekintem, mivel erre semmilyen tény nem mutat.

Források:

Fed honlapja Powell elnök beszéde. (Letöltve 2021. augusztus 27-én) Elérhető: https://www.federalreserve.gov/newsevents/speech/powell20210827a.htm

Howard Schneider (2021. augusztus 24.) Fed’s Jackson Hole shift shows Delta variant’s ability to skew plans. Reuters. Elérhető: https://www.reuters.com/world/us/feds-jackson-hole-shift-shows-delta-variants-ability-skew-plans-2021-08-23/

Rich Miller (2021. augusztus 23.) Jerome Powell’s Jackson Hole Gamble Runs the Risk of Backfiring. Bloomberg Elérhető:https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-23/jackson-hole-2021-us-inflation-rate-covid-upend-powell-fed-policy-revolution

Kathleen Howley (2021.augusztus 22.) Fed’s Jackson Hole Cancellation May Signal Low Mortgage Rates. Forbes Elérhető:https://www.forbes.com/sites/kathleenhowley/2021/08/22/feds-jackson-hole-cancellation-may-signal-low-mortgage-rates/?sh=10952ac57cac

Kansas City Fed honlapja (Letöltve: 2021. augusztus 28-án).  Elérhető: https://www.kansascityfed.org/research/jackson-hole-economic-symposium/

Jeanna Smialek és Madeleine Ngo(2021. augusztus 27.) Powell Signals Federal Reserve Could Slow Bond Purchases This Year. The New York Times. Elérhető: https://www.nytimes.com/2021/08/27/business/economy/powell-taper-bond-buying.html

A fenti bejegyzés marketingközleménynek minősül, nem a befektetéssel kapcsolatos kutatás függetlenségének előmozdítását célzó jogi követelményeknek megfelelően készült, és nem érinti a befektetéssel kapcsolatos kutatás terjesztését megelőző kereskedésre vonatkozó tiltás.

A fenti cikk sem önállóan, sem egyes részleteiben nem tekinthető pénzügyi eszköz megvásárlására, jegyzésére, eladására, kölcsönzésére, vagy tartására vonatkozó befektetési tanácsadásnak, illetve szerződéskötésre, vagy kötelezettségvállalásra történő rábírásnak, ajánlanak, vagy ajánlati felhívásnak. A cikknek nem célja befektetési döntéshozatali szándék megalapozása, kialakítása, illetve a befektetési döntéshozatal.

A publikációban szereplő információk csak tájékoztató jellegűek, amelyektől a jövőben ténylegesen bekövetkező események lényeges mértékben eltérhetnek. A múltbeli teljesítményből nem lehetséges a jövőbeni hozamra, változásra, illetve teljesítményre vonatkozó megbízható következtetéseket levonni. A cikkben szereplő adatok és információk felhasználása az Ön felelősségére történik, a Random Capital Zrt. azok felhasználásából keletkező esetleges károkért nem vállal felelősséget.

A Random Capital Zrt. fenntartja a jogot, hogy a weboldalon található tartalmakat bármikor módosítsa, átírja.

A Random Capital Zrt. nem garantálja a cikkben található információk pontosságát, hitelességét és teljességét, ugyanis a weboldalon található bejegyzések a weboldal készítésében közreműködő személyek személyes megítélésén alapulnak, továbbá a cikk alapjául szolgáló adatok, információk különböző forrásból származnak, s azok frissítése nem tartozik a Random Capital Zrt. feladatkörei közé. A cikkben szereplő pénzügyi eszközök nem feltétlenül felelnek meg egyes befektetők befektetési céljainak, pénzügyi lehetőségeinek, kockázattűrő képességének. A jelen publikációban foglalt tájékoztató információk nem helyettesítik a pénzügyi eszközökhöz kapcsolódó, kibocsátó(k) által kiadott hivatalos tájékoztatókat, kezelési szabályzatokat, hirdetményeket, ill. a befektetési ügyleteket bemutató ismertetőket, ezért a megalapozott befektetési döntés meghozatalához kiemelten fontos ezek áttanulmányozása, értelmezése. Hangsúlyozandó, hogy mielőtt bármilyen befektetési instrumentumban pozíciót vállal, feltétlenül győződjön meg, hogy megértette-e a piac működését és kockázatát, s az teljes mértékben megfelel saját befektetési céljainak és elvárásainak, kockázatvállaló képességének, ügyleti, ill. pénzügyi eszközökre vonatkozó ismereteinek.

A cikket készítő díjazása semmilyen formában, sem közvetlenül, sem közvetetten nem függ a cikkben szereplő előrejelzéstől, állásponttól.

A fenti publikáció szerzői jogi védelem alatt áll, annak közzététele, harmadik személyek részére történő továbbküldése, átdolgozása vagy bármely más formában történő felhasználása a Random Capital Zrt. előzetes engedélyéhez kötött. A dokumentumban a más szellemi termékekből (grafikonok, adatbázisok, cikkek) való idézés mellett a forrás minden esetben feltüntetésre kerül.

Tájékoztatjuk, hogy a Random Capital Blog weboldaláról esetlegesen más cégek és egyéb szervezetek weboldalára is eljuthat. Az azokon közölt adatok tartalmáért, helyességéért és adatai biztonságáért a Random Capital Zrt. nem vállal felelősséget.