A 2017-es év egyik kétségtelenül legnagyobb sztorija a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) a Waberer’s tőzsdei bevezetése volt. Akkor még a vállalat piaci értéke 90 milliárd forintra rúgott, és a részvényárfolyam az 5000 forint feletti szinteken járt. Ráadásul komoly kampány is kísérte a bevezetést, nagy várakozással álltak a piacok és a gazdasági híroldalak is egy ilyen méretű cég színre lépéséhez – ami éppen a kispapírok rally időszakára esett. Akkor érte el a máig legmagasabb árfolyamát a Waberer’s. A bevezetés után ugyanis évekig tartó lassú hanyatlás kezdődött, és minden évben jóval lejjebb tartózkodott az árfolyam. A 2019-es évben már éppen, hogy magához tért volna az értékpapír, a koronavírus járvány újabb mélypontokra vitte a Waberer’s-t. Innen kezdődött lassan, majd aztán az idén egyre jelentősebb mértékben a vállalat részvényeinek feltámadása. Cikkünkben arra törekszünk, hogy a Waberer’s életútját járjuk körül a tőzsdére kerülés óta – arra fókuszálva, hogy milyen okok vezettek a mostani árfolyamemelkedéshez, és hogy milyen kilátások várhatnak a cégre a jövőben.
Waberer’s – a cégről nagy vonalakban
Ma Magyarországon szinte mindenki tudja a több, mint 70 éves múltra visszatekintő Waberer’s alapvető tevékenységi körét, ugyanis nem lehet nem észrevenni a napot ábrázoló ponyvával közlekedő kamionokat az utakon. Ezzel már nagyjából le is fedtük a vállalat fő működésének alapját. A Waberer’s piacvezető Magyarországon mind a belföldi áruszállítás, mind a komplex logisztikai szolgáltatások terén. Emellett Európában is az egyik legnagyobb kamionflotta birtokosa, így lehetséges, hogy a nemzetközi komplett rakomány szállítmányozásában is az elsők között van a cég. A logisztikai raktárkapacitása több, mint 160 ezer m2, és évi átlagosan 400 millió feletti kilométer utat tesznek meg a cég kamionjai. Az itt közölt jelzőszámok mutatják be leginkább, hogy egy valóban jelentős cégről van szó.
A fenti adatok és leírás a tőzsdei bevezetésre voltak előkészítve, nagy változások azonban az alapvető tevékenységi körben nem történtek. A cég névadója Wáberer György, aki nagyon sokáig operatív szinten is vezette a vállalatot; éppen a tőzsdei bevezetés révén adta el tulajdonrészét, illetve a vállalatvezetésben sem vállalt már részt. A Waberer’s-nek jelentős változások után (sokáig a Mid Europa Partners volt a fő tulajdonos) jelenleg 3 nagy tulajdonosa van, a Trevelin Holding Zrt, az MHB Optimum Zrt, valamint a High Yield Vagyonkezelő Zrt. Az ő szerepükről később még szó lesz – annyit azonban elöljáróban, hogy a High Yield Wáberer György kizárólagos tulajdona. A közkézhányad tehát jelenleg elég kicsi, nem éri el a 30 százalékot sem; ennek ellenére mozgalmasabb napokon jelentősebb forgalom szokott lenni a Waberer’s kereskedése során.

A Waberer’s egészen pontosan 2017. június 20-án került bevezetésre a tőzsdére, történelmi maximumát 2017. július 6-án érte el, akkor 5199 forintot is kellett fizetni egy darab részvényért. Történelmi mélypontjára az árfolyam 2020. március 24-én süllyedt, a koronavírus első döbbenetének idején mindössze 562 forintot ért egy darab Waberer’s részvény az értéktőzsdén. Majdnem megtizedelődött tehát az árfolyam kevesebb, mint 3 év leforgása alatt, ezzel az egyik leggyengébb teljesítményt felmutatva a magyar tőzsdén. Mindezt úgy, hogy egy 2019-es rövid időszakot leszámítva szinte még átmeneti emelkedést sem tudott produkálni a Waberer’s részvényeinek árfolyama.
Hanyatlás okai
Ahogyan a korábbiakban jeleztük, meglehetősen negatívan alakult a Waberer’s sorsa a bevezetés óta. A folyamatos esés okai nem a befektetői bizalmatlanság, vagy a rossz hangulat volt; sokkal inkább a vállalat fundamentumaiban bekövetkező jelentős, negatív irányú változások vezettek a hanyatláshoz. Az alapvető problémák a flotta nem megfelelő kihasználtsága, a fuvarozási és logisztikai piac általános problémái, illetve a Brexit szállítást érintő következményei voltak. Ennek köszönhetően 3 évig nem kis meglepetésre veszteséges eredményeket tudott csak szállítani a cég, ami értelemszerűen igen jelentős csalódottságot váltott ki a befektetőkben.
Az általános, iparágat és hatékonyságot jellemző gondok mellett jó pár egyedi, negatív kimenetelű történettel is szembe kellett néznie a cégnek. Kiderült ugyanis, hogy a Lengyelországban tevékenykedő fuvarozási vállalatnak, a Linknek a megvásárlása és 2018-ra a cégcsoportba történő integrálása nem feltétlenül a legjobban zajlott; a cég korábbi vezetője ugyanis nem minden szükséges információt adott át a felvásárlási tárgyalások során, és így csalódást is okozott a felvásárolt vállalat teljesítménye. Néhánymillió euró kártérítést kapott később a cég, de ez már nem segített a rosszul sikerült tranzakció megítélésén. Emellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy egy szállítmányozási céget igen negatívan tudnak érinteni a különböző lezárások, és az eddig is csökkenőben lévő megrendelésszámra sem hatott jól a pandémiás időszak.

Összességében tehát a Waberer’s háza táján szinte semmi sem volt rendben. Sem a belső működés, hatékonyság nem szolgált büszkeségére a vállalatnak, és a külső környezet kapcsán is inkább szerencsétlenségek érték a kamionkirály Wáberer György korábbi cégét. Az, hogy az 500 forint közelébe eső részvényárfolyam mennyire volt reális, már egy másik kérdés, és kevésbé fontos talán már. A lényeg az az, hogy nagy bajban volt a cég, és ez a befektetők hozzáállásán is látszódott akkoriban. Szerencsére azonban itt nem ért véget a történet, hanem üzleti modellváltással, és átalakult tulajdonosi struktúrával folytatódott a Waberer’s élete.
Új modell, új tulajdonosok – új remények
Értelemszerűen mind menedzsmenti, mind tulajdonosi szinten érzékelték, hogy a Waberer’s működése nem elfogadható abban az állapotban, ahol 2017-2019 között volt. Változás történt a vezetőségben, leváltásra került 2020-ban Robert Ziegler, egy átmeneti időszakot követően pedig jelenleg már Barna Zsolt tölti be a társaságban a vezérigazgatói tisztséget.
Nemcsak a cég vezetésében történtek ugyanakkor jelentős változások. Új üzleti modellre tért át a vállalat, és sokkal költséghatékonyabb üzletmenetet hirdetett meg a menedzsment 2020-ban. Jelentős mennyiségű kamion működését állították le, racionalizálva ezzel a költségeket. Mivel a Waberer’s fő működése valóban a szállítmányozás, így ezek a lépések meg is hozták a várt eredményt. Érdemes kiemelni, hogy már a koronavírus elterjedése előtt javulásnak indult a cég teljesítménye, ezért jött különösen rossz pillanatban a nemzetközi fuvarozást jelentősen csökkentő COVID-19 világjárvány.
A fentiek a vállalat eredményességében is meglátszottak, ugyanis 2021 első negyedévében 3 év után ismét nyereségessé vált a cég, 2,7 millió eurós adózott eredményt produkált a Waberer’s. A tendencia egyértelmű, a második negyedévben még több lett a nyereség – úgy néz ki tehát, hogy a továbbiakban is pozitív eredmény várható a cégtől, ha minden további körülmény változatlan marad.
Az új modell mellett új tulajdonosi struktúra is alakult ki tavaly év végén: a fentebb ismertetett tulajdonosi kör ekkor lépett életbe. Az egyik legérdekesebb dolog, amit ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Wáberer György 20% erejéig újra a tulajdonosok között szerepel; az ő neve és cégnél eltöltött múltja vélhetően pozitív hatást vált ki a befektetőkből is. A másik jelentős fegyvertény az az, hogy komolyabb befektetői kör látott fantáziát a cégben, ami pozitív jelzés a vállalat jelenlegi értékeltsége szempontjából. Ha neves szakmai befektetők beszállnak a cégbe, akkor én miért ne tenném – tehetik fel a befektetők a kérdést.
Természetesen korai lenne még ítéletet mondani a Waberer’s átalakulásával kapcsolatban, de a pozitív tendenciákhoz nem férhet kétség. A továbbiakban valószínűleg kiemelt figyelem övezi majd továbbra is az üzleti teljesítményt, hiszen épp ennek a gyengélkedése volt a folyamatos csökkenés oka is a múltban. Az új tulajdonosi körrel kapcsolatban még vannak kérdőjelek; ha aktívan befolyásolják a cég irányvonalát, akkor a fent írt pszichológiai hatáson kívül is hozzájárulhatnak a cég helyzetének javulásához.
Szárnyaló árfolyam
Amint jeleztük a cikk elején, jelentős mértékben emelkedett a Waberer’s árfolyama az utóbbi időben. A teljes kép kedvéért érdemes megnézni, hogy milyen időtávokon milyen évesített hozamot mutat a szállítmányozási cég részvényeinek árfolyama.
Az indulástól mért évesített hozam azonban még mindig nagyon rossz képet mutat; az utóbbi időszak szárnyalásának ellenére ugyanis még mindig kevesebb, mint felét éri egy Waberer’s részvény, mint a bevezetés pillanatában.
A pozitív tendencia tehát az árfolyam tekintetében is vitathatatlan, bár a szeptember eddig nem alakul túl jól a Waberer’s számára. A nagy kérdés az lehet, hogy sikerül-e megőriznie a támogatóra váltó hangulatot a cégnek, és továbbra is egy alulértékelt papír képében tud-e tetszelegni a vállalat. Amennyiben igen, joggal várhatjuk a 2500-2700 forintos sáv fölé való emelkedést, némi korrekció után a technikai kép is lehetőséget adna egy újabb hegymenetnek. Ha viszont csak átmeneti javulás történt a cég esetében, akkor egy esetleges csalódás újból ismét a mélybe lökheti a Waberer’s részvényeinek jegyzését a tőzsdén. Mindenesetre két dolog egyértelmű: a magyar tőzsde egyik legjelentősebb sztorija volt a Waberer’s feltámadása az utóbbi évben; és hogy még elképesztően messze vagyunk attól, hogy a kezdeti árak közelébe érjen az árfolyam. Az azonban pozitív, hogy egyre több hírt hallhatunk a Waberer’s részvényeinek alulértékeltségéről. Az Equilor például néhány hete követi a Waberer’s, és egy éven belül 3800 forint fölé várja a szállítmányozási cég árfolyamát. Emellett hasonlóan vételre ajánlotta a papírt augusztusban a Concorde, ők 3400 forintos szintig várnak emelkedést a következő 12 hónapban. Persze nincs garancia a célárak teljesülésére, de a konszenzus az alulértékeltségről jó hír lehet a Waberer’s részvényesei számára.
Források:
Világgazdaság. (2021). https://www.vg.hu/penz-es-tokepiac/2021/09/jelentosen-alulertekelt-a-waberer-s
Portfolio. (2019). https://www.portfolio.hu/uzlet/20190619/hatalmas-tozsdei-sztorinak-indult-ma-mar-a-toredeket-eri-a-waberers-328245
Portfolió. (2021). https://www.portfolio.hu/uzlet/20210811/vetelen-a-waberers-a-concorde-nal-56-szazalekkal-tobbet-erhet-a-reszveny-496070
Waberer’s honlapja. (2021). https://www.waberers.com/files/document/document/1299/Q2%202021%20results%20presentation.pdf
Budapesti Értéktőzsde. https://www.bet.hu/oldalak/ceg_adatlap/$security/WABERERS